Forfattet av Arve Tomt Gundersen for Spydeberghistorien
Kristian Olsen Berg, en Eidsberging som fant seg en Dingstadbrud.
Kristian giftet seg i Spydeberg 12. januar 1910. Hans utkårede var Helga, datter av Edvart August Hansen Dingstad og Anne Oline Hansdatter i Spydeberg. På denne tiden arbeidet Kristian på farsgården i Eidsberg frem til ekteparet flyttet til Spydeberg. Han var født i 1877 av foreldrene Ole Kristensen og Ovidia Frederikke Andersdatter på Berg vestre i Eidsberg.
Cycleværksted
Kristian etablerte seg med salg av sykler og et sykkelverksted i den gamle bygningen med kallenavnet «Bristol» ved jernbanen, omtrent der dekklageret i dag. Antagelig bodde de der fra rundt 1910 frem til 1916. Den var eiet av svigerbrødrene Hilmar og Olaf Dingstad.
Vi ser at Berg var agent for det tidligere amerikanske sykkelmerket Crescent som var blitt Svenskt på denne tiden. En populær sykkel i Spydeberg.Foto: Jan Roos.
Den første automobilen
I 1914 kjøpte Kristian Berg som den aller første i Spydeberg, en automobil trolig av merket Overland. I følge lensmann Petersen var det i alle fall ikke en T-Ford. Denne leide han ut ved forskjellige anledninger. Som sjåfør, var Martin Unnerud. Unnerud var den første med sertifikat i Spydeberg. På den tiden fikk man gjerne sertifikat kun på den bilen man skulle kjøre. I enkelte tilfeller også med begrenset område.
Fredbo
I 1916 kjøpte Kristian Berg en tomt langs Stasjonsgata av bonden på Grini. Her bygget han det som i dag kalles «Schiegården». På gateplan åpnet han en «Cycle- og Sportsforretning». Og i bakgården var det et lite reperasjonsværksted.
Kristian fikk hjelp av Trygve Dingstad, en annen svoger, som var utdannet rørlegger og elektrisk installør, samt en dyktig mekaniker og altmuligmann. De stiftet selskapet «Kristian Berg & Dingstad» i 1920. Det meste ble visstnok reparert ute på gårdsplassen. Både sykler og automobiler.
Trygve forlovet seg med Ruth Holli i 1917, men de giftet seg ikke før 1920 på grunn av vanskelige tider og lite jobb etter utdannelsen.
Nygifte bodde de på Fredbo og frem til 1922 før de flyttet til Holli.
Ruth og Trygve var forøvrig foreldre til lokalhistoriker Ingrid Nesje.
Berg & Dingstad drev også med elektriske installasjoner. Blant annet varmeledninger.
Kristian var nok blant bygdas «Reodor Felgen», og det kan se ut til at forretningen gikk svært bra. Kristian har annonse i avisen Øieren i hver utgave i hele 1916. Og i mars 1918 utlyser han en stilling til en ung gutt som lærling på sykkelverkstedet. Annonseringen fortsatte i Folkets Røst frem til Kristian døde i 1922.
I 1919 selger Kristian Berg & Dingstad 3 motorsykler av merket Indian (1919), Harley Davidson (1919) og en Excelsior (1914). Alle 3 var kjørt med i Spydeberg.
Ellers i bygningen var det utleieleiligheter. I hovedsak var det de ansatte som bodde der.
T-Ford
Vi sakser litt fra en historie som tidligere er postet i magasinet Spydeberg Minner, skrevet av Hans Glende etter beretninger fra Hans Otmar Glende. Hans var ansatt på verkstedet til Kristian Berg i perioden 1918 – 1920. Og denne historien passer inn med innlegget til Folkets Røst fra 1919.
Kristian Berg & Dingstad var i hovedsak agenter for bilmerket Overland. Men underveis ble de nok også agenter for det amerikanske merket T-Ford. Selv om bilen var amerikansk ble den produsert i Europa. Bilene ble pakket fra fabrikken, som spesialbestillinger ut i fra type karosseri du ønsket deg. Omtrent som Ikea-møbler i dag. Altså, en stor kasse med forskjellige deler. Disse ble fraktet med store dampskip og endte opp til kai i hovedstaden. Som vi leser av innlegget til Folkets Røst var Kristian Kirkaas agent og selger av merket T-Ford.
Det var allikevel verkstedet til Kristian Berg & Dingstad som skulle bygge sammen bilene. Og denne historien forteller at to ansatte ved verkstedet til Dingstad pakket med seg hver sin verktøykasse og tok toget til hovedstaden. Mekanikerne kom til bryggelageret og tok i mot en slik «bilkasse». De åpnet denne, satte sammen ramme, la planker fra kassa som gulv, satte på motor, hjul og stryremekanisme. Deretter satte dem de resterende deler/kasse bak på ramma, og kjørte den rett og slett på bare ramma fra hovedstaden til Spydeberg. Tilbake i Spydeberg, skrudde de sammen hele bilen klar for salg. «Bilen» så nok omtrent slik ut som på bildet da de kjørte den tilbake til Spydeberg. Pluss en kasse bakpå med resten av delene.
Vi ser her av annonsen fra 1922, at det var mulig å kjøpe skrivemaskiner hos Berg, blant mye annet som den massive vedovnen av merket «Bamse». Og det ble solgt bensin. Noe som gjør Fredbo til den første «bensinstasjonen» i Spydeberg. Det var riktignok ikke av typen bensinstasjon som senere skulle oppstå i Myrakrysset, men en stor tank med pumpe. Antagelig av merket MIL.
I tillegg var han bygdas første sjåførlærer, og trolig den første med automobildrosje. Om Kristian fungerte som sjåførlærer, om det var Unnerud eller noen andre vites ikke. Den siste bilen Kristian berg brukte var en B-1545 registrert Overland.
En plutselig endring
Kristian døde 24. oktober 1922 av tuberkulose bare 42 år gammel.
Da Kristian døde, stoppet også forretningen. Trygve og Ruth hadde flyttet til Holli og enken Helga ble sittende igjen med den store eiendommen. Både forretningen og verkstedet fikk en bråstopp.
Helga gjør noen forøk på å leie ut verkstedet og forretingen, uten hell.
Nye eiere
Aksel Hestengen som allerede drev en lignende forretning Skiptvet kjente til Berg og det var trolig en forbindelse mellom dem. I alle fall så Hestengen muligheten til ha en forretning mer sentralt enn i Skiptvet. Han kjøpte så hele eiendommen Fredbo av enken Helga Berg i 1923. Det samme året flyttet Aksel og Karen Hansine fra Karlsrud i Skiptvet og opp til Spydeberg. De kjøpte altså eiendommen «Berggården». Gården som egentlig heter Fredbo og som i dag kjent som Schiegården etter Kaare Schie som kjøpte gården i 1936 for 37 000 kroner. Noe som skal ta oss videre til en senere historie, som handler om Aksel Olsen Hestengen.
At Kristian og Helga Berg var glade i Spydeberg er det liten tvil om. Vi kan skrive en egen artikkel om Helga, for å dekke alle hennes aktiviteter og bidrag til bygda. Kristian deltok i flere verv og i 1918 søkte han på stillingen som sekretær i næringsnævnden. En stilling som da gikk til Harald Skulberg. Helga satte opp en ny bygningen på eiendommen Bygholm skrått over gata og brukte den som et forretningsbygg i mange år. Men det blir en annen historie.
KILDER Øieren (avis) Østfold Dagblad Handelsregister for Kongeriket Norge, forskjellige årganger. Fra Østfold Spydeberg Bygdebok Spydeberg Minner Smaalenenes Social-Demokrat Indre Smaalenene Avis Folkets Røst Ingrid Nesjes samlinger + en ekstra takk til Randi Nesje Myhr
Legg igjen en kommentar