Forfattet av Jostein Rygge for Spydeberghistorien
Fossum gangbru var tidligere veibrua over Glomma mellom Spydeberg og Askim. Da brua ble satt opp og veien ferdig bygd, tok den ganske raskt mesteparten av trafikken som tidligere brukte fergen ved Onstadsund til elvekryssingen.
Om du har fulgt med, er denne artikkelen nummer 3 i en serie om Spydebergs større overfarter. Om du ikke har fått det med deg, er nr. 1 om Onstandsund og nr. 2 om Vittenbergfoss bru.
Vittenbergfoss bru ble tatt av flom i 1850, og Onstadsund fortsatte sin drift. Men man ønsket seg en bru. Etter mange og lange forhandlinger ble en bru over Fossumfoss enstemmig vedtatt av Smaalenenes Amtsformandskab den 1. juli 1853.
Den første brua var en trebuebru i to spenn på rundt 36.5 meter hver. Brubanens høyde over lavvann er ca. 18 meter og midtpillarens høyde er 12 meter.
Under storflommen sommeren 1860 var høyeste vannstand ca. 11 meter over laveste vannstand og gikk til trebruas underkant. Vannføringen var 4000 m3 i sekundet.
Brua ble oppført i 1855/56 etter tegning av ingeniør-kaptein Berg, under bestyrelse av ingeniør-løytnant Engelstad.
Trematerialene til brua ble skåret på oppgangssag i Sverige og fraktet med hest til Fossum.
Bruas overbygning samt midtpillar måtte utføres på vinterstid, siden ingen stillaser kunne anbringes ved sommervannstand.
Overbygningen måtte fullføres for det meste på land, så den kunne anbringes på relativt kort tid.
Midtpilaren ble bygd fra februar til mai 1855, med stein fra Langnes. Overbygningen fra januar til april 1856.
Like etter ferdigstillelse ble brua presentert på denne måten av lokalavisa:
Fossum bru ligger på den nye veien mellom Christiania og Eidsberg og førende over Glomma ca. en kvart mil sønnenfor Onstadsund.
Det særdeles kupperte terrenget og elvens sterke strøm vanskeliggjorde forbindelsen mellom begge bredder, så det ble spent to stålwirer over elven. Deretter ble broelementet dratt på plass. Det rapporteres ikke om noen forulykkede ved arbeidet.
Fossum bru ble forsøkt sprengt da tyske soldater ville over i aprildagene 1940, men falt ikke ned. Etter provisorisk reparasjon ble den brukt av lette biler i nesten fire år før hengebrua kom på plass.
Den var blitt liggende på verkstedet i to år pga endrede planer.
Hengebrua som i 1944 ble spent opp over den opprinnelige Fossumbrua, var egentlig bygd for Grensefoss helt syd i Passvikdalen.
Så, i 1961 ble ny veibru bygd et par 100 meter nord. Da ble gamlebrua til gangbru. Den provisoriske hengebrua ble derfor fjernet.
Nå begynte diskusjonen om å rive brua, og etter få år kom desverre rivningstillatelsen.
I 1965 fikk et rivningsfirma i Drammen i oppdrag å demontere den gamle veibrua. Nå så man en mulig årsak til hvorfor sprengningsforsøket 25 år før feilet. Buene alene var 4 stk. i bredden, bygget opp av et slags laminat av 18 stk. 3 x 9 toms plank. Tilsammen var de 1,5 meter tykke. Igjen var disse boltet sammen av hjemmesmidde 1 toms bolter.
Brua var kledd med øksetilpassede bord og påsmurt en blanding av tjære og bek som er en veldig holdbar impregnering.
Tor Reiremo kjøpte 5000 meter plank for 1 krone pr. meter og fraktet dem til Fåberg ved Lillehammer. Der ble det lagret til han bygde opp Maurvangen Hyttegrend og Camping Reiremo i Øvre Sjodalen, der Valdresflyvegen blir til Sjodalsvegen.
28 av hyttene har altså materialer fra den gamle Fossum bru i Spydeberg/Askim.
Både stålbjelker og stålwirer ble kjørt til lagring hos vegvesenet i Rakkestad. Men etter 10 år kom de til at det ikke kunne gjenbrukes, så alt sammen ble solgt til en skraphandler.
I 1961 ble den nye Fossum bru åpnet og når gamlebrua ble revet, begynte diskusjonen om gang- og sykkelvei. Det ble vurdert å henge en bru utenpå, men disse planene ble lagt på is, høyst sannsynlig med tanke på budsjett.
Det gikk mange år der det ser ut til å ha blitt glemt litt bort, men på 80-tallet blusset det opp med diskusjoner og demonstrasjoner. Noen sterke parter som talte for en gang-og sykkelmulighet var NAF(Norsk Automobil Forbund) ved Arvid Olsen, KNA(Kongelig Norsk Automobilklubb) ved Arild Hansen og gang/sykkelvei-forkjemper Berit Read.
16. desember 1992 ble ny gang- og sykkelbru med samme ytre utseende som den gamle åpnet med brask og bram. Den ble finansiert med riksveimidler og kostet 6,7 millioner kroner. Byggetiden kom på litt over 6 måneder. Under kledningen av tre skjuler det seg en stålbru.
Til tross for regn var det fakkeltog, fyrverkeri, hornmusikk, taler, avdukninger og hundrevis av folk.
Snorklipper var Grethe Tennefoss.
Kilder Illustrert Nyhetsblad Wiwar/Annie Trommelberg Øvre Smaalenene Avis Indre Smaalenene Avis Fossum bro 1856 - 1992
Legg igjen en kommentar